کاهش قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی رایج می تواند به کاهش نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند

27 اکتبر 2016- محققان اعلام کردند، کاهش قرار گرفتن در معرض طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی خانگی تا میزان 25 در صد، می‌تواند از ابتلا 150 هزار نفر به دیابت نوع 2 در اروپا جلوگیری کند.

 نتایج این مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی Epidemiology and Community Healthمنتشر شد. در این مقاله آمده است این میزان کاهش استفاده از مواد شیمیایی خانگی می تواند سالانه 4.5میلیارد یورو از هزینه های سیستم های بهداشتی در اروپا بکاهد. در این تحقیق که به سرپرستی دکتر Trasandeاز دانشگاه نیویورک انجام گردید، اطلاعات بیش از هزار فرد مسن 70 تا 75 ساله که در شهر اوپسالا در سوئد زندگی می‌کردند و در معرض مواد شیمیایی مختل کننده‌ی سیستم غدد درون ریز مانند فتالات‌ها، PCBs، آفت کش‌ها و perfluoroalkyl‌ها قرار داشتند، آنالیز گردید.

مواد فوق الذکر به میزان زیاد در طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله منسوجات، مواد تمیز کننده و قالب‌های پخت کاغذی یافت می‌شوند.

محققان به مطالعه‌ی تأثیر این مواد شیمیایی بر جریان خون پرداختند و بر اساس این یافته‌ها، تعداد موارد ابتلا به دیابت نوع 2، در این گروه سنی را با استفاده از داده‌های شیوع دیابت در اروپا در طی ده سال، تخمین زدند. آنها می گویند: کاهش 25 درصدی قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی می‌تواند از موارد ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افراد مسن 13 درصد بکاهد، این به معنای جلوگیری از بروز 150 هزار مورد جدید ابتلا به دیابت است. این ارتباط حتی پس از تنظیم نتایج براساس فاکتورهایی مانند جنسیت، نمایه‌ی توده‌ی بدنی، مصرف مشروبات الکلی و فعالیت بدنی همچنان مشاهده گردید.

 محققان می گویند: یافته‌های ما بر نیاز به یک چهار چوب قانونی قوی برای شناسایی فعالانه‌ی  خطرات مواد شیمیایی قبل از استفاده از آنها به طور گسترده و استفاده از جایگزین‌هایی ایمن به جای این مواد، تاکید دارد. درغیاب چنین نظارتی، مواد شیمیایی سنتز شده ی جدید می توانند قرار گرفتن افراد را در برابر مواد دیابتوژنیک نوظهور افزایش دهند.

محققان همچنین محاسبه کردند که اگر مقدار نمایه‌ی بدنی این گروه سنی در اروپا به میزان 25 درصد کاهش یابد، شیوع دیابت نوع 2 در میان آنها 40 درصد کاهش خواهد یافت که منجر به کاهش 469172 مورد ابتلا به دیابت می‌شود و حاصل آن 13.9میلیارد یورو صرفه جویی در هزینه‌های سیستم های بهداشتی خواهد بود. محققان به محدودیت های این مطالعه اذعان کردند، زیرا این تخمین‌ها بر اساس داده‌های محدودی انجام شده است و برخی عوامل مخدوش کننده ممکن است ارزیابی قرارگرفتن در برابر مواد شیمیایی را تحت تأثیر قرار داده و تخمینها را از مقدار واقعی آن بیشتر نشان دهند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/reduced-exposure-to-common-chemicals-could-lower-type-2-diabetes-rates-93029431.html